Tips Renovate Rumah | 10 Tips Ubahsuai Rumah Untuk Yang Pertama Kali Nak Renovate Rumah Klang, Shah Alam, Subang

“Berapa ramai yang kecundang sebab renovation rumah, akibat tak sediakan diri dengan ilmu?”

Kalau Tok tanya, memang tak ramai la yang nak mengaku. Dan siapa yang pernah terkena, confirm korang tak nak ulang kesilapan yang sama.

Ada banyak perkara penting yang wajib kita buat sebelum buat proses renovation rumah.

Renovation Rumah Shah Alam Renovate Rumah Setia Alam Ubahsuai Rumah Klang Subang Jaya

Buat korang yang tengah plan nak renovate rumah tu, hadamkan dulu perkongsian Tuan Salkukhairi Abd Sukor yang mantap ni.

Itu pun, kalau korang serius nak selamat dan nak elak daripada saja-saja ’bakar’ duit. Takde siapa yang rela tengok duit ‘hangus’ macam tu je

Bagi memilih kontraktor renovation untuk renovate rumah, penting untuk kita tau beberapa perkara. Sebaiknya, korang jangan tergesa-gesa untuk memilih kontraktor renovation yang sesuai untuk renovate rumah korang.

Sebelum korang buat keputusan melantik mana-mana kontraktor untuk urusan ubahsuai rumah, ada baiknya fahamkan dan ikuti tip ringkas yang saya senaraikan kat bawah ini :

Tip #1 : Siapa kontraktor renovation yang patut anda gunakan?

Dapatkan beberapa senarai kontraktor ubahsuai rumah yang berkelayakan, stabil dari segi kewangan, pengurusan syarikat dan sumber manusia, serta efisyen dan baik dari segi mutu kerja.

Buat survei dan dapatkan segala data, maklumat, track record, serta pengalaman kerja kontraktor-kontraktor renovation tersebut.

Jangan hanya melantik kontraktor ubahsuai rumah berdasarkan recommendation rakan atau ahli keluarga korang semata-mata.

Tip #2 : ‘Wajib’ ambil kontraktor yang bagi sebut harga yang rendah?

Dapatkan sebut harga dan cadangan pelan renovasi, serta spesifikasi untuk kerja-kerja renovasi daripada semua kontraktor renovation rumah tersebut.

Ingat. Tak semestinya korang pilih kontraktor ubahsuai rumah yang berikan sebut harga (quotation) yang rendah.

Tapi yang penting adalah, sebut harga yang diberikan adalah berpadanan dengan cadangan dan kualiti kerja yang akan dilakukan.

Tip #3 : Buat satu kontrak untuk lindungi diri anda

Setelah korang pilih kontraktor ubahsuai rumah yang paling berkelayakan, sediakan satu Kontrak Ubahsuai Rumah yang mengandungi terma-terma dan syarat-syarat kerja yang harus dilakukan oleh kontraktor tersebut.

Senaraikan jugak tanggungjawab dan hak korang terhadap kontraktor renovation rumah tersebut.

Sebaik-baiknya, lantik seorang peguam hartanah yang berpengalaman untuk sediakan Kontrak Ubahsuai Rumah korang.

Jangan kedekut untuk keluarkan duit yuran guaman peguam jika itu dapat melindungi hak dan kepetingan korang.

Kalau kerja renovation rumah ratusan ribu Ringgit korang mampu bayar, apalah sangat kalau nak dibandingkan dengan yuran guaman yang lebih kurang seribu dua je kosnya.

Tip #4 : Cukup ke lantik satu kontraktor?

Sebaik-baiknya, jangan lantik satu kontraktor renovation rumah untuk lakukan kesemua kerja renovasi keseluruhan rumah korang.

Lantiklah beberapa kontraktor ubahsuai rumah berbeza, yang mahir dalam bidang kepakaran masing-masing.

Misalnya, untuk kerja-kerja pemasangan konkrit dan tiles, lantik satu kontraktor untuk kerja-kerja berkaitan wiring dan elektrikal.

Dan lantik lagi satu kontraktor yang lain, dan sebagainya. Ingat. Bukan semua kontraktor mahir dalam kesemua bidang pembinaan.

Tip #5 : Anda berhak untuk tamatkan kontrak secara eksklusif?

Pastikan di dalam kontrak tersebut memberikan hak secara eksklusif untuk korang tamatkan kontrak tersebut pada bila-bila masa, sekiaranya ada kerja-kerja yang dilakukan oleh kontraktor tersebut :

  • Tak menepati cadangan pelan kerja dan spesifikasi seperti yang korang mahukan,
  • Tak mengikut mutu kerja dan sifat ketukangan yang korang kehendaki.

Tip #6 : Elak bayar secara lump sum kepada kontraktor

Jangan bayar kesemua harga kontrak sekali gus kepada kontraktor. Sebaik-baiknya, bayarlah mengikut progres kerja.

Apabila kerja telah siap dan mematuhi segala pelan dan spesifikasi, serta mutu kerjanya juga memuaskan hati korang, barulah korang jelaskan bayaran tersebut.

Sebagai jaminan kepada kontrak yang korang ada mempunyai sumber kewangan yang mencukupi untuk menjelaskan bayaran kontrak tersebut, korang boleh buat bayaran harga kontrak tersebut kepada peguam korang sebagai stakeholder.

Dan peguam korang akan lepaskan bayaran tersebut secara berperingkat kepada kontraktor sebaik sahaja kerja-kerja di peringkat tersebut telah disiapkan.

Tip #7 : Perlu ke dapatkan resit daripada kontraktor?

Sila dapatkan resit atau sebarang bukti penerimaan bayaran daripada kontraktor ubahsuai rumah tersebut untuk setiap bayaran progres yang telah dijelaskan.

Sebaik-baiknya, ambil gambar untuk setiap kerja yang telah disiapkan oleh kontraktor tersebut sebagai rekod dan rujukan korang.

Tip #8 : Minta tempoh waranti kerosakan kat kontraktor

Minta daripada kontraktor renovation rumah tersebut tempoh waranti kerosakan, misalnya 2 bulan sebelum korang (atau peguam korang) lepaskan keseluruhan bayaran kontrak tersebut.

Bayaran progres terakhir hanya akan dilepaskan kepada kontraktor tersebut, setelah kesemua kerja disiapkan sepenuhnya mengikut pelan dan spesifikasi, serta memuaskan hati korang sebaik sahaja tempoh waranti kerosakan tu berakhir.

Sekiranya dalam tempoh waranti tersebut terdapat kerosakan, minta kontraktor korang membaiki kerosakan tersebut dengan segera, sebelum korang (atau peguam) boleh lepaskan bayaran progres terakhir tersebut kepada mereka.

Tip #9 : Apa nak buat kalau kontraktor gagal siapkan kerja?

Sekiranya di dapati kontraktor ubahsuai rumah tersebut melanggar mana-mana terma dan syarat-syarat kontrak, korang boleh saja failkan Tuntutan Gantirugi di Tribunal Pengguna.

Kelebihan memfailkan tuntutan di Tribunal Pengguna adalah, ianya menjimatkan masa dan kos, prosedurnya yang mudah dan keputusannya akan dibuat dalam tempoh masa 40 hari daripada tarikh pemfailan tuntutan.

Tip #10 : Raikan hak anda sebagai seorang pelanggan

Yang penting, jangan terburu-buru dalam urusan perlantikan kontraktor renovation rumah.

Berfikirlah dengan tenang dan waras, serta fahami dan gunakanlah sepenuhnya hak korang sebagai pelanggan.

Ini kerana korang yang akan keluarkan wang. Jadi biarlah wang yang korang keluarkan tu, berbaloi dengan hasil yang diperolehi.

Bukan senang nak cari duit. Korang susah-susah kerja, tapi duit tu, boleh pulak ‘lebur’ macam tu je sebab tak cari kontraktor renovation rumah yang baik.

Kredit: Tok Penghulu

KONTRAKTOR RENOVATION RUMAH SHAH ALAM, KLANG & SUBANG
Nak Renovate Rumah? Ubahsuai Dapur? Renovate Bilik Air? Kami Boleh Bantu!
Nak Buat Gate? Buat Garden? Buat Swimming Pool? Hubungi Kami Sekarang!
Hubungi: RIZMAN 017-349 9240 Tekan Untuk Whatsapp

Renovate Rumah Shah Alam Renovation Rumah Selangor Ubahsuai Rumah
Peluang Mendapatkan Job / Projek Renovation Rumah Juga Dibuka Kepada Kontraktor Renovation. Hubungi Rizman Untuk Maklumat Lanjut.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *